Како препознати и вредновати интелектуалну својину?

Аутор чланка
Свакога дана, без изузетка, сви ми постајемо (не)свесни конзументи добара интелектуалне својине: користимо кућне апарате, уживамо у дизајну и функционалности намештаја, читамо новине, гледамо телевизију, претражујемо и похрањујемо електронске садржаје са интернета, слушамо музику, посећујемо позоришта, уживамо у доброј храни из тачно одређеног географског поднебља, носимо одећу омиљених креатора… Наведене активности представљају само неке од бројних аспеката интелектуалне својине

 

Израз „интелектуална својина” настаје седамдесетих година 20. века, ступањем на снагу Конвенције о оснивању Светске организације за интелектуалну својину. Означавао је права која се односе на: књижевна, уметничка и научна дела, интерпретације уметника и интерпретатора и извођења уметника, фонограме и радио-емисије, проналаске у свим областима људске активности, научна открића, индустријске узорке и моделе, фабричке, трговачке и услужне жигове, трговачка имена и трговачке називе, заштиту од нелојалне утакмице и сва друга права везана за интелектуалну активност у индустријској, научној, књижевној и уметничкој области.

Интелектуална својина представља правно-технички појам за творевине људског ума и комерцијалне симболе који представљају бестелесна добра. Ова нематеријална добра уживају заштиту на основу различитих нивоа искључивих права сличних својинским, што омогућује комерцијализацију тих добара на тржишту производа и услуга. На пример, у ручном сату, технолошки и функционални садржај заснован је на проналаску, визуелни изглед сата односно његов украсни квалитет заснован је на индустријском дизајну, док његов комерцијални симбол (жиг, знак разликовања, односно бренд) одређује његов тржишни квалитет и вредност.

Права интелектуалне својине се у правној теорији деле на две групе: ауторско и права сродна ауторском праву и права индустријске својине. Права индустријске својине деле се на тзв. проналазачко право (патенти, корисни модели, топографије интегрисаних кола, нове биљне сорте, know-how); право знакова разликовања (жигови, имена порекла и географске ознаке, индустријски дизајн, пословно име) и право конкуренције (сузбијање нелојалне конкуренције).

У стварању новог, додатог суштинског (више…)






ПОШТОВАНИ КОРИСНИЧЕ,

ДА БИСТЕ МОГЛИ ДА ВИДИТЕ ИНТЕГРАЛНЕ ВЕРЗИЈЕ ТЕКСТОВА НАШЕГ ИНТЕРНЕТ ИЗДАЊА ПОТРЕБНО ЈЕ ДА БУДЕТЕ РЕГИСТРОВАНИ КОРИСНИК НАШЕГ ПОРТАЛА И ДА СЕ НА ЊЕМУ ПРИЈАВИТЕ. ПОГЛЕДАЈТЕ КОЈЕ СУ СВЕПРЕДНОСТИ РЕГИСТРАЦИЈЕ И ПРЕТПЛАТЕ.

ЗА ПИТАЊА ПРЕТПЛАТЕ ПОГЛЕДАЈТЕ СТРАНИЦУ ПРЕТПЛАТА.



Улогујте се

 Запамти ме